Waarde Penny Black (UK)

Hier kun je alles kwijt over Europese zegels. (Ook Rusland en Turkije!)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Superuser
Forum Admin
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 04:55
Waarde Penny Black (UK)

Bericht door Superuser »

Hallo allemaal,

Ik zit even met een vraagje.
Ik spaar Engelse postzegels, maar mis onder andere nog de allereerste, de Penny Black.
Kom vaak op eBay die zegel tegen, maar wat is de waarde van een mooie Penny Black met Maltese Cross stempel?

Ze gaan namelijk voor allerlei prijzen en condities weg en daarom vraag ik me af wat nou de echte waarde is.
Alvast bedankt voor de informatie.

Fijne dag!
Met altijd vriendelijke groeten :geek:.

Mijn verzamelgebieden:
-Great Britain and Commonwealth
-Deutsche Demokratische Republik
-Transport (thema) en Ruimtevaart (thema)

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Waarde Penny Black (UK)

Bericht door NSK »

De prijs van een Penny Black is van een aantal zaken afhankelijk.

Het begint bij de marges. Deze moeten tenminste de helft van de afstand tussen twee afdrukken zijn. Een bredere marge verhoogt de prijs. Een smallere marge verlaagt de prijs. Als de snede het ontwerp raakt dan gaat het heel snel.

Een tweede element is de plaat waarmee men de postzegel drukte. Er zijn er elf. De eerste plaat kent twee varianten: voor verharding (plaat 1a) en na verharding (1b). Postzegels van plaat 10 zijn relatief zeldzaam en van plaat 11 zeer zeldzaam. Dat zie je terug in de prijs.

Een derde element is het stempel zelf. Van sommige stempels is bekend waar men die gebruikte. Dit verhoogt de prijs.
De kleur van het stempel is van belang. Deze waren veelal roodachtig, maar zwart werd ook gebruikt. Enkele postkantoren gebruikten andere kleuren. Die kunnen heel duur zijn. Het stempel moet goed gedefinieerd zijn. Uitgesmeerde, of zware stempels verminderen de prijs. Bij voorkeur is het stempel licht en laat het stempel het portret vrij. Maar soms kan een mooi stempel juist meer waarde hebben.

Een vierde element is de kleur van de postzegel. Stanley Gibbons nr. 1 is intens zwart. Daarnaast heb je zwart en grijs-zwart. De laatste kleur komt veel voor bij versleten platen. Omdat plaat 1a niet verhard was is grijs-zwart juist kenmerkend voor die plaat.

Tenslotte gaat het natuurlijk om de algemene kwaliteit: vlekken voor of achterop verlagen de prijs.

In het najaar van 2020 bood men tijdens een veiling van Stanley Gibbons op Penny Blacks veel meer dan geschat. Voor sommige postzegels ging de hamer pas neer na biedingen die zelfs de catalogusprijs van Stanley Gibbons te boven gingen.

Bij Stanley Gibbons betaal je een hogere prijs. Deels is dit door de overhead, deels is dit door de naam, deels omdat ze de beste kwaliteit bieden en hun naam garant staat voor die kwaliteit en echtheid. Bij andere aanbieders betaal je veel minder. Ik zou je aanraden eens te kijken op de website van Stanley Gibbons, Bill Barrell en of Andrew G. Lajer. Op Ebay is de kwaliteit vaak stukken minder.

Afhankelijk van hetgeen je verstaat onder een "mooie" moet je in de handel rekenen op ca. € 200 - € 250, ongeveer de helft van hetgeen je bij Stanley Gibbons betaalt. En ik verwacht dat die prijzen snel omhoog zullen gaan. Op Ebay zou € 100 - € 150 redelijk zijn voor een postzegel die van "cataloguskwaliteit" is.
GB and Eire.

Danielrom
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 12, 2024 00:09
Great Britain - Decimal "Castle" High Values.

Bericht door Danielrom »

Is het mogelijk dat de afbeelding van het kasteel op de postzegels een verborgen boodschap bevat die de ware aard van de Britse monarchie onthult?


Plaats reactie