Netherlands – King Willem-Alexander Definitives (2013 - )

Hier alle discussies over Nederlandse zegels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Netherlands – King Willem-Alexander Definitives (2013 - )

Bericht door NSK »

Gestanste postzegels (2020)

Na de troonsbestijging door Koning Willem-Alexander op 17 april 2013 gaf PostNL postzegels uit met de beeltenis van de nieuwe koning. De postzegels verschenen op 30 november 2013. In tegenstelling tot zijn moeder prijkt Willem-Alexander tot nu op maar drie verschillende langlopende postzegels. Er bestaat ook een gouden postzegel. Die was echter alleen te koop tegen een veelvoud van de frankeerwaarde.

De drie postzegels hebben geen nominale frankeerwaarden. In plaats daarvan hebben ze een waardeaanduiding die een gewichtsklasse aanduidt. De postzegels blijven geldig na een tariefwijziging. Er zijn postzegels voor binnenlandse post en internationale post voor een gewichtsklasse. Er is ook een postzegel voor binnenlandse post voor twee gewichtsklassen. De som van de waardeaanduidingen is gelijk aan de standaardgewichtsklasse waarvoor je de postzegels kan gebruiken.

PostNL geeft de zelfklevende postzegels uit in kaartjes met vijf of tien postzegels. Als je de drie postzegels wil kopen, moest je in totaal 20 postzegels kopen. PostNL Filatelie biedt ook een serie van drie postzegels aan. De drie postzegels lijken afkomstig van de normale kaartjes. De achterkant van de postzegels die ik kocht laten een deel van de kaart waarop ze normaal zitten zien.

De postzegels hebben in de rechterbovenhoek het jaartal van uitgifte. PostNL gaf alle drie postzegels uit met elk jaartal sinds 2013. Op dit moment is volgens mij 2020 het laatste jaartal. De serie van drie losse postzegels die ik van PostNL ontving hadden alle drie het jaartal 2020. Hoewel ik ze nog niet eerder op de site van PostNL had gezien waren ze al eerder beschikbaar. Nu is de site van PostNL ook niet echt gebruikersvriendelijk voor filatelisten. De zoekresultaten zijn niet altijd even logisch en lijken vaak incompleet.

De drukker van de postzegels is Walsall Security Printers Ltd. uit Wolverhampton in Engeland. Dit blijkt uit de cilindernummers met prefix “W” die op elk kaartje postzegels voorkomt. Walsall is onderdeel van ISP (International Security Printers Ltd.). Het drukt postzegels in gravure voor Royal Mail. De cilindernummers in Britse postzegelboekjes hebben vergelijkbare cilindernummers. De vraag is of PostNL in de toekomst postzegels voor de serie van drie op blanco papier laat drukken, zoals dat ook ooit met zelfklevende postzegels van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland gebeurde.

Afbeelding
Afbeelding
2020, Nederland, Koning Willem-Alexander, gestanste postzegels (voorkant en achterkant)
Laatst gewijzigd door Superuser op do mar 25, 2021 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
GB and Eire.

Gebruikersavatar
Superuser
Forum Admin
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 04:55
Re: Netherlands – King Willem-Alexander Definitives (2013 - )

Bericht door Superuser »

Mooi, bedankt @NSK voor de nuttige informatie.
Ik pas wel even de titel van dit onderwerp zo aan zodat de titel minder schreeuwerig is.

- Superuser
Met altijd vriendelijke groeten :geek:.

Mijn verzamelgebieden:
-Great Britain and Commonwealth
-Deutsche Demokratische Republik
-Transport (thema) en Ruimtevaart (thema)


Plaats reactie