Tellen met Postzegels

Hier kun je gezellig kletsen, met elkaar, over algemene postzegels en postzegel-dingen.
Gebruikersavatar
Superuser
Forum Admin
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 04:55
Tellen met Postzegels

Bericht door Superuser »

Excuses allen, ik heb per ongeluk het hele oude topic "Tellen met Postzegels" verwijderd.
Mijn bedoeling was de snelkoppeling te verwijderen en niet het onderwerp.
Dat ging helaas mis, waardoor ik nu genoodzaakt ben om een nieuw topic hierover te starten.

Nogmaals mijn excuses, maar laten we vooral weer gewoon gaan tellen, met postzegels uiteraard. :)

Hier de eerste:

Afbeelding

Waarde: 1 oud-Britse penny - Land: Groot Brittannië - Datum: 01-05-1840 - Series: Queen Victoria - Line Engraved - oplage: 68,808,000 stuks
Met altijd vriendelijke groeten :geek:.

Mijn verzamelgebieden:
-Great Britain and Commonwealth
-Deutsche Demokratische Republik
-Transport (thema) en Ruimtevaart (thema)

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door NSK »

Superuser schreef: vr apr 16, 2021 12:03 Waarde: 1 oud-Britse penny - Land: Groot Brittannië - Datum: 01-05-1840 - Series: Queen Victoria - Line Engraved - oplage: 68,808,000 stuks
De Penny Black en Two Pence Blue, tezamen met de "Mulready" lettersheets zijn op 6 mei 1840 uitgegeven. Een aantal catalogi geven ten onrechte 1 mei 1840 als uitgiftedatum. De reden voor de verwarring is dat een aantal postmasters het embargo negeerden of niet ermee bekend waren. Ze verkochten en stonden het gebruik van de postzegels al toe voor ze geldig waren. Er bestaan daardoor poststukken gefrankeerd met een Penny Black die een datumstempel hebben met een datum vanaf 1 mei tot en met 5 mei. De postzegels waren toen echter niet geldig.

Lang dacht men dat de Twopence Blue pas op 10 mei 1840 in omloop kwam. Dit is de reden dat de Penny Black bekend staat als de eerste postzegel. Het deelt deze positie echter met de Twopence Blue. De officiële uitgifte datum van 6 mei 1840 van beide postzegels is gedocumenteerd in circulaires van de posterijen.

Vanwege problemen met het gommen van het papier begon de productie van de Twopence Blue pas in mei. Een paar postkantoren in Londen lijken tijdig een voorraad ontvangen te hebben voor de officiële uitgiftedatum. Om die reden zijn er geen poststukken bekend met een datumstempel met datum voor 6 mei 1840.

Overigens is het exemplaar hierboven volgens mij afkomstig van plaat 7.
Laatst gewijzigd door NSK op za apr 17, 2021 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
GB and Eire.

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door NSK »

2:
Afbeelding
1 april 1953, Luxemburg, 2Fr. Groen, Huwelijk van Prins Jean van Luxemburg en Prinses Joséphine Charlotte van België (9 april 1953), Bruidspaar en wapen van Luxemburg, Michel nr. LU 507.
GB and Eire.

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door NSK »

3:
Afbeelding
15 september 1962, België, 3Fr. Karmijnrood, zwart en geelgroen, Europa - CEPT, Boom met 19 bladeren (aantal CEPT-leden), OBP/COB nr. 1222.
GB and Eire.

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door NSK »

4:
Afbeelding
2 oktober 1946, Duitsland – Geallieerde Controleraad, 4Rpf. Zwartblauw, Basisserie, Michel nr. DE-TZ 914a.
GB and Eire.

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door NSK »

5:
Afbeelding
1 juli 1956, Indonesië, 5 sen, Grijsblauw, Basisserie (Kantjil), Michel nr. ID 171.
GB and Eire.

Gebruikersavatar
Superuser
Forum Admin
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 04:55
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door Superuser »

6:

Afbeelding
Waarde: 6 dollarcent - Land: USA - Datum: 29-12-1966 - Series: Prominent Americans Definitives
Met altijd vriendelijke groeten :geek:.

Mijn verzamelgebieden:
-Great Britain and Commonwealth
-Deutsche Demokratische Republik
-Transport (thema) en Ruimtevaart (thema)

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door NSK »

7:
Afbeelding
1909, Rusland, 7 kopeek, Blauw, 19e Basisserie (Wapen van het Russische Departement van Posterijen en Telegrafie), Zagorsky nr. 99(1).
GB and Eire.

Gebruikersavatar
Superuser
Forum Admin
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jan 20, 2020 04:55
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door Superuser »

8:

Afbeelding
Waarde: 8 reichspfennig - Land: Duitse Reich - Datum: 01-09-1928 - Series: Presidents of Germany
Met altijd vriendelijke groeten :geek:.

Mijn verzamelgebieden:
-Great Britain and Commonwealth
-Deutsche Demokratische Republik
-Transport (thema) en Ruimtevaart (thema)

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Tellen met Postzegels

Bericht door NSK »

9:
Afbeelding
1 april 1957, Internationale Zone van Tanger (Britse Postkantoor), 9d, Bronsgroen, 100 jaar Britse Postkantoren in Marokko, Stanley Gibbons nr. 334.
GB and Eire.


Plaats reactie