Wat de postbode vandaag bracht

Hier kun je gezellig kletsen, met elkaar, over algemene postzegels en postzegel-dingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Wat de postbode vandaag bracht

Bericht door NSK »

Een kennis uit Moskou stuurde me een paar blokken van vier van de huidige langlopende serie van Rusland.
Het is behoorlijk lastig om aan deze zegels in blokvorm te komen. Почта России is niet erg ingesteld op filatelie.

Afbeelding
GB and Eire.

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Wat de postbode vandaag bracht

Bericht door NSK »

Spanje 1993, langlopende postzegels “Serie Oro” van Juan Carlos

Tussen 1993 en 2000 gaf Correos een langlopende serie uit met het portret van Juan Carlos I met een gouden strook links van de beeltenis. De vier zegels uit 1993 waren ook erg moeilijk te vinden in blokjes van vier postzegels.

Afbeelding
GB and Eire.

Gebruikersavatar
NSK
Berichten: 178
Lid geworden op: zo feb 14, 2021 13:57
Re: Wat de postbode vandaag bracht

Bericht door NSK »

[color=# 8A1538] Bahrain 2s 6d type II of?[/color]

Onlangs heb ik op Ebay een succesvol bod uitgebracht op de linker postzegel. De rechter postzegel had ik al.

Afbeelding

Tussen 1948 en 1961 lag verzorgde het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland de postdiensten in Oost-Arabië. Van een aantal van de postzegels met frankeerwaarden van 2s 6d, 5s en 10s bestaan varianten.

Van de postzegel van 2s 6d met afbeeldingen van het koninklijke kasteel van Carrickfergus en het “Wilding” portret van Koningin Elizabeth II met overdruk “BAHRAIN” bestaan drie varianten. Twee van de varianten bestaan van de postzegel die Waterlow & Sons drukte. De derde variant is een postzegel gedrukt door De La Rue.

De gekleurde horizontale lijn linksonder op de rechter postzegel identificeert Waterlow & Sons als drukker van de postzegel. Deze lijn kwam voor in het midden van het vel aan de linkerkant. Het linker uiteinde van de strepen door de waardeaanduiding “2/6” is niet links uitgelijnd met de “U” in “RUPEES.” Stanley Gibbons identificeert deze overdruk als type I.

De overdruk van type II komt ook voor op een door Waterlow & Sons gedrukte postzegel. In dit type zijn de strepen door de waardeaanduiding “2/6” links uitgelijnd met de “U” in “RUPEES.” Dit is het geval op de linker postzegel. De verkoper bood deze postzegel aan als overdruk type II.

De overdruk van type III heeft slankere letters dan die op de postzegels van Waterlow & Sons. De lijnen door de waardeaanduiding “2/6” zijn langer dan die op de postzegels van Waterlow & Sons.

Volgens mij is de linker postzegel een postzegel van type III. De delicatere lijnen zijn een kenmerk van postzegels gedrukt door De La Rue. Stanley Gibbons beschrijft echter dat de inkt van De La Rue meer chocoladebruin is, terwijl die van Waterlow & Sons meer zwartbruin is.
GB and Eire.


Plaats reactie