Oude Nederlandse zegels afweken

Hier alle discussies over Nederlandse zegels.
Plaats reactie
Rik
Site Admin
Contacteer:

Oude Nederlandse zegels afweken

Bericht door Rik » 21 jan 2018, 23:53

Hallo Allen,

Ik heb een flinke partij oud-Nederland gekregen, met daarbij veel af te weken postzegels van rond 1930-1960.
Die dingen plakken als een malle, ik krijg ze er moeilijk af.
Ik doe ze in een bad koud kraanwater, zonder extra spul (zeep o.i.d.), maar zelfs na 3 dagen in het water dobberen, komen ze niet los.

Heeft iemand voor mij nog wat tips om die zegels toch los te krijgen??

Alvast bedankt!
PS. Het zijn veelal dit soort serie zegels:
Afbeelding
Beheerder van het Postzegelforum

stuin
Verzamelaar

Re: Oude Nederlandse zegels afweken

Bericht door stuin » 22 jan 2018, 15:04

Jaren 50 onafgeweekte partijen behoren tot de zeldzaamste zegels mits onafgeweekt. Babyboomers weekten alles af in de 50's. Wat over is moet je niet afweken maar bewaren in een mooi doosje. Zegels zoals afgebeeld zijn er in grote aantallen afgeweekt, het afweken kan niet uit. is het onafgeweekt dan heb je soms complete afdrukken van stempels op het briefstukje. Dus niet afweken maar door te verzamelen er een mooi partijtje van maken, al zal dat niet meevallen want babyboomers weekten alles af. Punt 2 zijn je zegels misschien met lijm vastgeplakt, die krijg je lastig losgeweekt, of als de zegels op ansichtkaart papier zit, aan de fotozijde het papier inkrassen met een mesje, zodat het makkelijker water opneemt zou een mogelijkheid kunnen zijn. Met name hogere waardes uit deze serie zou ik niet afweken, ze zijn schaars onafgeweekt.
In volgorde van zeldzaamheid onafgeweekt van Krimpen zegels: de 2 1/2 cent, de 6 cent, de 3 cent, de 1 cent, de 8 cent de 7 cent, 5 cent , 4 cent en de minst schaarse de 2 cent.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

Plaats reactie