Catawiki veiling

Hier alle discussies over Nederlandse zegels.
Plaats reactie
PeterW
Verzamelaar

Catawiki veiling

Bericht door PeterW » 23 mei 2017, 11:57

Ik heb de afgelopen jaren zeer regelmatig op de wekelijkse postzegelveilingen van Catawiki op kavels geboden. Diverse kavels (tientallen) gewonnen en ongeveer evenveel niet gewonnen. Nu krijg ik de laatste tijd steeds meer argwaan bij het biedverloop van Catawiki. Gaat dit wel helemaal eerlijk? Ik heb ernstige twijfels.

Onlangs had ik een maximum bod geplaatst. Dit weet ik 100% zeker. Ik had het onderste vakje ingevuld. Ik kreeg echter geen bevestiging per e-mail van dit bod. Het systeem had dan ook dit maximum bod als gewoon bod geregistreerd. Dat was niet de bedoeling. En ik zou ook wel gek zijn dit te doen. Op het moment van plaatsen was de veiling de laatste minuten ingegaan.

Communicatie met Catawiki loopt erg stroef. Reacties op mijn vragen blijven uit. De aanmaningen gaan wel gewoon door.
Omdat ik niet het slachtoffer wil zijn van een "bug" in de software heb ik de factuur namelijk tot nu toe niet betaald.

Wie weet meer en/of heeft ook dergelijke ervaringen met Catawiki?

Rik
Site Admin
Contacteer:

Re: Catawiki veiling

Bericht door Rik » 17 jul 2017, 14:18

Ik heb, helaas, nog geen ervaringen met Catawiki hun veilingsysteem.
Ik heb wel eens geboden op items, maar die werden mij te duur.

Wel vreemd dat in jouw geval een bug zou moeten zijn.
Ik denk dat je Catawiki gewoon moet schrijven per aangetekende brief over het hoe en wat en daar achteraan zitten.
Dan heb je tenminste jouw correspondentie zwart op wit, mocht een rechtzaak/incassobureau o.i.d. volgen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt PeterW.
Groeten, Rik
Beheerder van het Postzegelforum

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 17 jul 2017, 23:18

Sterkte ermee Peter. Ik heb er nog nooit iets gekocht. Omdat je dure kavels niet kunt bezichtigen, speelt de aanbieder erop in en biedt dan vaak lelijk gestempeld of postfris met lelijke gom aan. Postzegels moet je live zien om de kwaliteit te kunnen inschatten, collecties zijn bijvoorbeeld vaak gewoon restanten meuk.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 05 aug 2017, 00:23

Ps dat geldt ook op andere plekken dat collecties niet echt collecties zijn maar restanten b- keus.
Dat komt omdat de NVPH regelgeving antiek is, de gaten in de wetten waar postzegelhandelaren zich aan dienen te houden worden optimaal gebruikt.
Bijvoorbeeld als je een los zegel koopt en het is niet goed mag je het terug brengen,
Dan moet je niet denken dat je dus een perfect zegel krijgt, nee, je loopt de kans een b-keus zegel te kopen, breng je het niet terug dan hang je.

Ik heb het ooit meegemaakt met een miljonair in zeeland, die leverde mij meuk, ik mocht het terug sturen, aangetekend a 11 guldens welteverstaan, dat is een beste drempel. En ook helemaal omgekeerde klantenbinding. Zelfs schandalig!

We zijn lid hiervan en daarvan, het stelt niks meer voor tegenwoordig. Het gaat ook niet goed met de handel in postzegels, er is sluwheid ingeslopen.
Wie herinnert zich niet de zwendel in valse frankeergeldige zegels , voorgeplakt op stickers? Een NVPH lid werd er voor veroordeeld, miljoenen fraude.

Het hoort bij deze tijd, rijkdom in de portemonnee staat hoger aangeschreven, dan rijkdom in je hart en hersenen. Het is een keuze in het leven.
Maar rijkdom in je hoofd is veel waardevoller, kijk maar naar Jezus, of je nu gelovig bent of niet, hij is als enige al 2000 jaar idool van mensen.
Niemand kan daar aan tippen. Hij was rijk in zijn hoofd, zijn portemonnee was leeg. Hij was ook geen geld nodig, zijn inzichten waren van ongekende klasse. Hij kon blinden laten zien en wat niet iedereen weet, hij kon zienden blind maken.

Rijkdom in je hoofd is eeuwig, rijkdom in je portemonnee vergaat, ik kijk persoonlijk niet op tegen financiele rijkdom, ik zie het meer als dom.

Maar goed catawiki, het is een instituut die de klant niet kent en de klant kent Catawiki niet.
Het gaat me niet specifiek om Catawiki, het gaat om de gehele branche, enkele uitzonderingen daargelaten, zo heb ik bijvoorbeeld Ronald Bouscher persoonlijk heel hoog staan, maar dat is persoonlijk. Iemand anders heeft weer een ander hoogstaan.

Wat ik wel weet is dat er een paar dingetjes van Catawiki zijn die mij persoonlijk niet bevallen, maar die vermeld ik niet, het is informatie waar Catawiki sterker van kan worden als ze het veranderen, wat heb ik daar aan?? Ook de NVPH bevalt me niet, de KNBFV bevalt me niet, eigenlijk alles bevalt me niet omdat het 1000% beter kan, Filatelie bevalt me ook niet, eigenlijk alles wat achteruit boert bevalt me niet.

Toch sterkte gewenst met je probleem met Catawiki, PeterW.
Catawiki zou toch moeten weten dat consumenten tegenwoordig niet meer monddood zijn, ze kunnen snel communiceren dankzij internet.
Misschien moet Peter zijn situatie eens verwoorden in een video en op YouTube zetten, dan kan iedereen het zien en beoordelen, ook buiten de filateliewereld. Wij weten immers ook niet wie Peter is en of de info helemaal klopt, ik zou in ieder geval naar buiten treden en als het verhaal klopt zou ik niet veel over laten van dat bedrijf, immers als men goed bezig is zou ik ze ook de hemel in prjzen.

Ik heb de laatste tijd een lichtpuntje ontdekt in de filatelie, de Helderse Postzegelhandel, die werkt aan vooruitgang zonder direkt eigen winstbejag.
Zo iemand moet je licht in de ogen gunnen ipv aandacht geven aan wat niet goed is. Vooruitgang is schaars in de filatelie, eer het.

Als iedereen het goede zou eren en het kwade bestrijden zaten we nu niet met deze problematiek.
Dat Erik Boere, de oprichter van Catawiki goed heeft geboert, daar heeft verder niemand wat aan, ook hij was een pionier, maar stelde daar wel altijd zijn eigen belang bij veilig. Hij adviseerde in de vorige eeuw in filatelistische beleggingen, maar wie er in traptte staat nu nog op verlies.
Er is gewoon veel mis in de filatelie, terwijl de hobby eigenlijk nog even leuk is als vroeger en veel betaalbaarder.

Sterkte Peter.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 05 aug 2017, 00:39

PS2 ik heb zelf een keer een akkefietje gehad met een veilingbedrijf, ik pakte ze keihard aan, ik had gelijk, ik heb me toch een vernietigende review geplaatst op internet, ongekend, ik liet geen spaan heel van dat bedrijf. Ook op andere manieren heb ik ze aangepakt. Ik kreeg een mailtje dat ik verantwoordelijk werd gehouden voor alle schade die er uit voort zou komen, maar omdat ik gelijk had, trok ik me er helemaal niks van aan, die klap kwam vast hard aan, ik ben er geen klant meer, ik vond het een flutveiling, toch draait het bedrijf nog gewoon. Of ze iets hebben veranderd in hun systeem, ik denk het niet. Maakt niet uit ik heb toen mijn punt gemaakt.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 05 aug 2017, 02:56

PS3
Als ik jou was Peter zou ik het probleem niet in een uithoekje bespreken, met alle respect voor dit forum overigens, dit forum stelt zich immers beschikbaar voor filatelisten om dingen te bespreken, dat de filatelist hier nauwelijks deelneemt, is niet ons probleem.
Ik zou het probleem dus aankaarten op YouTube, met vooral Catawiki in de titel, dat iedereen het ziet.
Heb je gelijk dan richt je wat aan, daar kan geen gerechtelijke uitspraak tegen op.
Zo creeer je zelf een betere wereld, waarbij slechte bedrijven verdwijnen en betere bedrijven ontstaan.
Waarbij ik dus niet zeg dat Catawiki iets valt te verwijten omdat ik het hele verhaal niet ken.
Wat je ook kunt doen is je verlies nemen en Catawiki links laten liggen en in zee gaan met iets beters.
Trouwens een beetje bedrijf heeft altijd een coulance regelings-mogelijkheid, al is het alleen al om de eer te redden.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 09 okt 2017, 22:37

Du auch Merababa 420. Well done! Felice Navidad.

.

.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 10 okt 2017, 15:38

Wat ik me afvraag is wat de kosten van veilen zijn bij Catawiki, bij Delcampe schijnt het 25 cent + 8% te zijn, heb ik gehoord betreffende losse zegelverkoop. Bij ebay schijnt het 10% te zijn, zonder PayPal, betaalt men per PayPal dan betaal je per betaling ongeveer 40 cent extra.
Het PayPal systeem gaat er waarschijnlijk uit na een tijdje, met oa bitcoin achtige munten zijn er immers geen kosten en is het gelld direkt bij de ontvanger wereldwijd. De verwachting is dat grote sites hun eigen munt gaan invoeren op termijn. Bedrijven als PayPal en bijv. Western Union raken dan overbodig. Maar wat kost het bij Catawiki?

Plaats reactie