Onbekende Zegel

Hier alle discussies over Nederlandse zegels.
Plaats reactie
JacobDeBoer
Verzamelaar

Onbekende Zegel

Bericht door JacobDeBoer » 10 aug 2019, 05:47

Afbeelding
https://photos.app.goo.gl/sTs2C7b7bfN1bGCNA
Kan nergens deze zegel vinden, Ik kan ook geen portret van Princess Wilhelmina vinden, die op deze zegel lijkt.
Tussen 1885-1890 ongeveer.

stuin
Verzamelaar

Re: Onbekende Zegel

Bericht door stuin » 10 aug 2019, 18:03

Hallo Jacob, dat is een leuk zegel, het lijkt een fotogravure met een omlijsting van de Wilhelminazegels met hangend haar, het doet me een beetje American Banknote Company aan, misschien hebben zij het gedrukt, het is geen postzegel die door de PTT is uitgegeven. Ik kan niet zien wat het formaat is, ik denk het gewone formaat omdat de bovenzijde 13 tandjes heeft. Het druktype is waarschijnlijk fotogravure, dat was vroeger heel modern, misschien is het een proefontwerp of een soort reclame produkt om de kunst van het drukken te laten zien. De afbeelding lijkt me geen Wilhelmina. Het lijkt me door de onzuiverheid bvan de afbeelding een fantasie produkt, met name ook omdat aan de rechterzijde een kaderstreep vrijwel geheel ontbreekt. Een proefdruk zou mooier zijn uitgevoerd. Wat het precies is is mij niet bekend, ik heb dit niet eerder gezien. Het is geen postzegel.Ook de bruine kleur doet me denken aan de American Banknote Company. Mischien is het een heel spectaculair zegel zolang we niet weten wat het is kan ik er geen waarde aan verbinden, als je wel weet wat het is en dus de achtergrond kent kan het een heel byzonder iets zijn, maar ik twijfel omdat de druk niet erg zuiver lijkt. Het lijkt wel een nederlands zegel in de zin van de tanding, die is als de tanding uit de periode 1885-1890 ongeveer zoals je ook aangeeft. Het lijkt me geen Deutsche Kinderpost-zegel die werden in Berlijn gedrukt ook in deze periode maar die hebben een kleiner formaat en dus minder tanden. Ik weet niet wat het precies is, ik heb het nooit eerder gezien, dat zijn 2 pluspunten wat zeldzaamheid betreft, maar zonder kennis van wat het is is er dus ook geen prijs aan te hangen, helaas.
Mijn conclusie, een in nederland gedrukt zegel met als omranding een kopie van de hangend haar emissie, fotogravure, op de foto een onbekend meisje. Waarschijnlijk eind 19e eeuw. Geen postzegel, mogelijk een proefdruk, maar meer waarschijnlijk een fantasieprodukt, zeker de moeite waard om verder te onderzoeken al denk ik dat er weinig mensen zijn die weten wat dit is.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

JacobDeBoer
Verzamelaar

Bericht door JacobDeBoer » 10 aug 2019, 19:33

Bedankt Stuin
De zegel is ook heel glanzig, op dik papier, en zonder gom
Dacht ook eerst proefdruk, maar de kwaliteit van de foto is niet hetzelde als andere postzegels in 1890 tijdperk.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 17 aug 2019, 16:55

Zegels uit die periode zijn meestal geen fotogravure vandaar de afwijkende kwaliteit, nu nog de dikte, waarom zou die dikker zijn dan normaal, ik heb geen idee.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

Plaats reactie