Even kennis maken

Hier kun je je, op je gemak, even voorstellen aan de anderen.
Plaats reactie
Scheltes
Verzamelaar

Even kennis maken

Bericht door Scheltes » 13 sep 2017, 10:56

Beste mensen,

In de jaren vijftig, toen was ik jong en ......., verzamelde ik postzegels daarbij gestimuleerd door mij opa. Van hem kreeg ik een heel oude postzegelboek voor postzegels van de hele wereld. Door studie, voor een jaar vertrek naar het buitenland en de beslommeringen van een gezin is dat in de vergetelheid geraakt.
Omdat een kleindochter aan het verzamelen ging heb ik haar daarin gestimuleerd door haar een serie ongestempelde postzegels en wat insteekalbums vol met gebruikte zegels te geven.
Ik vond dat eigenlijk zo leuk zodat ik besloot, en dat is nog maar een paar maanden geleden, om mijn hobby van toen weer op te pakken. Ik kon voordelig aan een paar albums, zowel stock- als inplakalbums, komen en 3 schoenendozen vol Nederlandse postzegels keurig gesorteerd in envelopjes. Ik besloot alleen postzegels uit Nederland en Nederlands Indië te verzamelen.
Je kan dus gerust stellen, dat nieuw ben in deze hobby.

stuin
Verzamelaar

Re: Even kennis maken

Bericht door stuin » 13 sep 2017, 12:01

Welkom terug in de leukste hobby ter wereld!
De hobby blijft even leuk als vroeger en de prijzen liggen tegenwoordig lekker laag.
Meer plezier voor minder geld dus!
Ik verzamel ook Nederland, stempels, buitenland en thema's.
Je kunt immers niet alles verzamelen, goed dus dat je meteen een klein verzamelgebied hebt gekozen!
Nederlands Indie is tegenwoordig ook heel betaalbaar omdat steeds minder mensen een relatie hebben met dit gebied.
Indonesiërs verzamelen het ook nauwelijks omdat ze geen goede herinneringen hebben aan deze periode.
Wat literatuur helpt ook enorm, je ziet dan meer verschillen tussen de zegels.
vr gr Shirly.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

Scheltes
Verzamelaar

Bericht door Scheltes » 13 sep 2017, 12:14

Dankjewel voor je reactie Shirly.
Het zou best kunnen, dat ik later het verzamelgebied uitbreid naar Indonesië, Nieuw Guinea, Nederlandse Antillen en Suriname.
Voorlopig heb ik mijn handen vol aan Nederlandse postzegels. Ik ben geboren in Nederlands Indië en weet ook, dat Nederland niet erg populair is bij de Indonesërs. Ik was daar toen de politionele acties plaatsvonden.
Weet je soms wat verzamelaars doen met grote hoeveelheden van een zelfde zegel? Ik bedoel dus tientallen. In ieder geval teveel voor een stockalbum.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 13 sep 2017, 12:27

Hallo Jan, soms maken ze er bundels van 100 van.
Maar vaak, als ze gestempeld zijn kun je ze ook op stempel plaatsnaam verzamelen.
Stel je hebt een stapel Beatrix 80 cent inversie, die zegel is 10 jaar gebruikt als frankering voor brieven en later ook voor drukwerk en briefkaarten.
Zo'n zegel kun je verzamelen op stempel plaatsnaam, ipv dat je de zegels als massaal dubbel ziet, zijn ze gesorteerd op plaatsnaam maar zo een grote plaatsnaam collectie geworden, als je de mooiste afdruk bewaard, en de vroegste datum en de laatste datum per stempel, heb je al 3 collecties!
1 Mooiste afdruk, 2 vroegste datum en 3 laatste datum.
Bij gestempeld is veel variatie, soms verschillende types stempels, groot, klein, vierkant, rechthoekig of rond.
Alleen zegels met een vlagstempel kun je niet veel mee, maar soms statta er geen vlag maar een thematisch stempel op, bijvoorbeeld : Gebruikt den Postcode. Die thematische stempels kun je dan ook weer verzamelen, op type, plaatsnaam, thema, vroegste en laatste datum.
Sommige filatelisten verzamelen speciaal op datum, bijvoorbeeld 29 februari, die zijn zeldzaam.
Waar je niks mee kunt maak je dan alsnog bundels van, vaak per 100 wordt dat gedaan.
Vriendelijke groet, Shirly.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

Scheltes
Verzamelaar

Bericht door Scheltes » 13 sep 2017, 12:31

Dankjewel voor je uitgebreide en duidelijk uitleg Shirly. Ik kijk nu met een hele andere blik naar de vele van dezelfde zegels die ik heb.
Hartelijke groet,
Jan

Rik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rik » 15 jan 2018, 03:55

Welkom op het postzegelforum, Jan.
Leuk dat je via via via weer aan het verzamelen bent.
Bundels van 100 worden volgens mij vaak aangeboden op eBay, kijk daar maar eens.
Daar gaat een postzegelwereld voor je open :)!

Veel plezier hier,

Rik
Beheerder van het Postzegelforum

Scheltes
Verzamelaar

Bericht door Scheltes » 15 jan 2018, 16:11

Bedankt voor je reactie Rik.
Ik ga nog wel eens kijken op eBay.
Hartelijke groet,

Jan

Plaats reactie