Even voorstellen

Hier kun je je, op je gemak, even voorstellen aan de anderen.
Plaats reactie
BasZ
Verzamelaar

Even voorstellen

Bericht door BasZ » 23 jul 2017, 15:16

Beste forumleden,

Even een kort berichtje om mijzelf voor te stellen. Mijn naam is Bas (42) en kom uit Utrecht.

In tegenstelling tot velen hier ben ik zelf geen groot postzegel verzamelaar. Mijn overleden vader was dat wel en heeft ons een flinke verzameling nagelaten.

Ik heb me ingeschreven op dit forum om advies te vragen aan de experts (jullie dus) over hoe ik een eventuele taxatie en verkoop het beste aan zou kunnen pakken. Zoals jullie misschien kunnen begrijpen, voelt heel erg verkeerd om alles gewoon zomaar op marktplaats te zetten.

Nu kan ik me voorstellen dat dit soort vragen misschien 'not done' is op dit forum, maar kon op de FAQ niets hierover vinden. Als dit ongewenst is: laat het even weten en dan zal ik verder niet posten.

Grt,

Bas.

stuin
Verzamelaar

Re: Even voorstellen

Bericht door stuin » 28 jul 2017, 17:44

Welkom Basz.
Ik zou de zegels bewaren. de situatie is als volgt:
Er zijn 190.000 verzamelingen te koop, er zijn 10.000 verzamelaars en die hebben alles al vrijwel helemaal.
Als je wat verkoopt zet het niet op bieden want het levert dan niks op.
Vraag een vaste prijs, krijg je geen reaktie vraag dan de helft eventueel dan met bieden vanaf.
Afhankelijk van wat je vader verzamelde, topkwaliteit moet je niet voor weinig verpatsen.
Had hij catalogi van dure veilingbedrijven ga dan naar zo'n veilingbedrijf voor een gratis taxatie, MPO taxeert gratis op vaste dagen en door het land.
Levert het niks op maak dan iemand in je buurt gelukkig en geef het gewoon weg.
De waarde aan hobby is nog steeds gelijk als vroeger, je kunt er vele uurtjes in kwijt.
Misschien kun je wat foto's plaatsen van iets waarvan je denkt dat het misschien wat is.
Polen doet het goed op dit moment en persoonlijke (gemaakte) postzegels ook.
Polen?? Ja dat land groeit economisch, mensen hebben er steeds meer geld.
vr gr Shirly
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 03 aug 2017, 02:11

Jij ook bedankt en tot een volgende keer maar weer!

BasZ
Verzamelaar

Bericht door BasZ » 08 aug 2017, 19:57

Beste Stuin,

enorm bedankt voor je reactie. Ik had een aantal keer gecheckt na het posten en daarna de hoop op een reactie opgegeven. Kennelijk te vroeg. :-)

Dat zijn inderdaad geen statistieken om de hoofdprijs te verwachten. Het gaat om (gesealde) jaarverzamelingen en speciale edities van eind 70 tot begin midden 2000 voor Canada, Nederland en Zwitserland (met een paar jaren Oostenrijk en Israel).

Ik zal even rondkijken. Ergens ook een fijner idee als het in handen komt van iemand die er om geeft en plezier van heeft.

Nogmaals dank.

Grtz,

Bas.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 15 aug 2017, 00:18

Wat nederland betreft is jaren 70-97 op een dieptepunt, als je er 5% voor krijgt van de cataloguswaarde is dat redelijk.
Canada wordt ook wel verzameld, is iets schaarser, prijs is moeilijk te zeggen, Zwitserland zit ook op een dieptepunt omdat het de bekende veilige belegging was, iedereen sloeg het in. Jaren 97-01 nederland is beduidend schaarser maar vooral 2001 2e helft, is ook ruim ingeslagen door "beleggers". Euro periode zou ik als laatste aanbieden, is iets gewilder en postfris is nog frankeergeldig.
Oostenrijk en Israel wordt ook veel verzameld. Misschien moet je even in de catalogi van de bieb kijken en alles wat onder een euro per zegel staat heeft haast geen waarde, verkoop dat eerst op Marktplaats zegels van 1,00 tot 2 euro moet dan later zeker iets meer opbrengen, is dan ook beter verkoopbaar omdat de goedkope massawaar er niet meer in zit.
Jaarpakketten kun je als pakket verkopen.
Verkijk je niet op het iemand er een plezier mee doen, de meeste verzamelaars hebben al veel, als je iemand er een plezier mee wil doen, doe het dan aan een bekende en niet aan iemand die je niet kent.
Als je een kijker krijgt die alles afkraakt, die zou ik het niet verkopen, men moet er wel iets in zien, als het allemaal niks is volgens de kijker, verkoop het dan aan een ander. Zeurpieten betalen nooit een goede prijs, verder, kijk uit voor smeekbedes, die krijg ik ook nog wel eens, "mijn zoontje verzamelt het" dat is altijd pure l*lkoek, smeekbedes zijn zo oud als de filatelie.
Heel vroeger werden er advertenties geplaatst in de krant : Mijn dochter wil zo graag haar slaapkamermuur beplakken met postzegels, wie o wie helpt haar?
Het zijn moeilijke tijden, als je een belangstellende hebt mag je blij zijn.
Zelf kreeg ik dit weekend nog iemand aan de deur met enkele kilo's zegels, bekijk het maar even ( meer dan 100.000 losse zegels), wat het waard is betaal ik later. Eerst haal ik alle kapotte en lage waardes eruit, die gooi ik weg, de rest heeft dan iets aan waarde voor de volgende koper.Heb je wat duurdere zegels boven de 50 euro cat. waarde, die zijn vaak wel 20% waard.
Soms zelfs 100% voor de echte liefhebber, maar die zijn er heel weinig.
Veel succes ermee!

Rik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rik » 15 jan 2018, 03:50

Hallo BasZ,

Welkom op het forum.
Nadat je vader is overleden, en je dit heeft nagelaten, kriebelt het dan niet om de verzameling uit te breiden?
Bij mij werkt dat in ieder geval wel zo ;)

Groetjes, Rik
Beheerder van het Postzegelforum

Plaats reactie