Verzamelaar uit Zoetermeer

Hier kun je je, op je gemak, even voorstellen aan de anderen.
Plaats reactie
Gerben
Verzamelaar

Verzamelaar uit Zoetermeer

Bericht door Gerben » 31 jan 2016, 13:23

Hallo mede-verzamelaars,

Mijn naam is Gerben. Sinds mijn 8e verzamel ik postzegels, eind jaren '80 was dat. Mijn oma heeft mij aangestoken door haar album van Nederland eens te laten zien. Het was nog de tijd dat alles per post ging en je als klein jongetje de buurt kon afstruinen naar postzegels. Uiteindelijk had ik drie adressen die alle zegels voor me uitscheurden en in een grote enveloppe stopten. Elke woensdagmiddag mocht ik die ophalen (anders werden ze waarschijnlijk gek van me). Naast het spelen met Lego was ik elke middag wel bezig om een hoeveelheid zegels af te weken. Daarna ging het een stock-album in dat ik voor mijn verjaardag had gekregen. Toen ik er drie jaar later nog steeds serieus mee bezig was, kreeg ik mijn eerste Davo-standaardalbum en een setje klemstroken. Intussen had ik van mijn zakgeld meer stock-albums en postzegelpakketten (met die blauwe strook van Importa bovenlangs) gekocht, want ik verzamelde alles wat los en vast zat.

Tijdens de periode op de middelbare school stond de hobby op een lager pitje. Modeltreinen waren toen veel interessanter. Dat bleef zo tot drie jaar geleden. Ik ben Nederland weer gaan uitzoeken en heb voor wat werkzaamheden een verzameling met voornamelijk '40, '60, '70, '80 als beloning gekregen. Dat resulteerde in de aanschaf van de luxe-albums van Davo. Het verzamelen gaat nu ook weer door met maandelijks aanvullingen.

Ik ben toen ook begonnen met het verzamelen van Trinidad & Tobago (ligt niet voor de hand, mijn vrouw komt daar vandaan). Daar was alleen niet zo snel een album voor te vinden. Beroepsmatig ben ik ontwikkelaar van webapplicaties, wat resulteerde in het misbruiken van deze techniek om zelf -naar tevredenheid- postzegelbladen op A4 te maken. Het is nu de 'sport' om TT zo veel mogelijk compleet te krijgen en een mooi album te maken. Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een website waarmee je albumbladen kunt maken (uiteraard t.z.t. ook te bestellen ;) ).

Uiteraard werd ik ook weer geconfronteerd met de rest van de collectie en wat daarmee te doen. Ik heb besloten om mij te gaan beperken tot NL postfris, TT postfris en/of gestempeld plus een aantal series die ik leuk vind, zoals de kastelen van Italië, de witte Boudewijn-zegels van België, de Crouwel-serie, 'koninginnekoppen' van NL die ik dan gestempeld wil hebben. Voor deze series maak ik ook zelf de bladen, want met stock-albums krijg ik vroeg of laat altijd ruzie en ga ik de boel weer herschikken. Nu met de wereldcatalogus de rest eens uitzoeken.

Een lang verhaal misschien, maar ik vond het wel leuk om het eens uit te schrijven.

Groeten,

Gerben

stuin
Verzamelaar

Re: Verzamelaar uit Zoetermeer

Bericht door stuin » 02 feb 2016, 04:24

Mooi verhaal Gerben.
Zo gaat het vaak. In je jeugd begin je te verzamelen. Dan stop je een paar jaar en begin je weer.
Ik vergelijk het wel een met mensen die met vliegers vliefen... allemaal volwassenen die een appeltje hebben te schillen met het verleden.
Vroeger wou de vlieger niet vliegen... te zwaar.
Nu met koolstof stokken en ribnylon vliegt het gemakkelijk.
Zo ook met postzegels. In je jeugd kost het veel zakgeld maar later stap je weer in want je wilt nu eindelijk de boel compleet maken.
De veel voorkomende route.
Internet is zeer helpvol.
Zoals op dit forum.
Hier kun je je kennis verdiepen.

Veel plezier op hét forum!
Vr gr Shirly ( stuin)
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

Rik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rik » 12 feb 2016, 22:59

Inderdaad een mooi verhaal, Gerben.
Ik hoop dat je het hier naar je zin hebt.
En wil je het een of ander kwijt, gooi het gerust in de groep!

Het is hier nog niet heel druk, maar misschien weet jij nog "mede-filatelisten" die hier ook hun kennis willen delen.
Fijne avond,

Rik
Beheerder van het Postzegelforum

Gerben
Verzamelaar

Bericht door Gerben » 15 feb 2016, 17:02

Mja, dat is een beetje het probleem: ik ben hier juist gekomen om mede-filatelisten te vinden. Mijn moeder verzamelt NL gestempeld, maar wil er (voorlopig) niks in investeren. Verder heb ik niemand in mijn kennissenkring die verzamelt.

Rik
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Rik » 16 feb 2016, 17:44

Misschien vindt je hier wat mede-filatelisten.
Al zijn dat er nu nog niet al te veel.

Wij zullen je altijd proberen zo goed mogelijk te helpen.

Gr. Rik
Beheerder van het Postzegelforum

Plaats reactie