Hoe taxeer je een partij kilowaar?

Hier kun je gezellig kletsen, met elkaar, over postzegels.
Plaats reactie
stuin
Verzamelaar

Hoe taxeer je een partij kilowaar?

Bericht door stuin » 18 aug 2017, 14:43

Hallo Postzegelvrienden en postzegelvriendinnen!

Als je een partijtje onafgeweekte kantoorpost of een partijtje kilowaar op papier van een filatelist tegenkomt, hoe schat je dan de waarde in?
Dat heb ik wel eens bestudeerd bij een postzegelveiling kijkdag. De filatelist kijkt dan met een kritische blik in de doos en men gaat dan in de partij spitten, de zegels een beetje laten wapperen waarna men dan een conclusie trekt wat het is.
Zo werkt het dus niet, je ziet niet wat de partij werkelijk is op deze manier, er zit een soort gezichtsbedrog in deze tactiek verborgen, je hersenen onthouden tijdens de inspectie vooral de dubbele zegels en veel dubbele zegels terwijl de waarde juist bepaald wordt door het aantal verschillende zegels en de enkele hogere waardes.

2 soorten partijen zijn vrij gemakkelijk te taxeren dat is A. de partij die gesorteerd is, je ziet snel wat het is, je moet dan wel als steekproef even naar de kwaliteit van de zegels kijken, zijn ze heel, hoe zijn ze gestempeld, vooral de stempels kunnen een meerwaarde aan de partij geven. Bij gesorteerde zegels kun je er van uit gaan dat het waarschijnlijk van een filatelist komt en dat er een soort kwaliteitscontrole door de filatelist is toegepast, maar zeker weet je het nooit, altijd even controleren.

Maar stel dat je een partij tegenkomt die volledig gemengd is, bijvoorbeeld een vuilniszak vol, of een doos van dezelfde omvang?
Dus partij type B.
Type B1 is slecht gemengd, dat is heel lastig je kunt dit niet goed op waarde taxeren maar je kunt de kwaliteit wel inschatten van de zegels, Type B2 is een goed gemengde partij, dat is makkelijker.

Wat ik doe bij een gemengde partij is bijvoorbeeld ik haal uit 3 verschillende plekken uit de partij 100 zegels.
Die leg ik uit op een tafel op stapeltjes, steekproef 1 van 100 zegels is bijvoorbeeld, 10 kapotte zegels, 20 laagste waardes, 20 midden waardes, 30 hoge waardes en 20 onbekend. Van de 100 zegels zijn er 50 verschillende zegels.
Een goede partij kilowaar heeft per 100 zegels 80 verschillende zegels, ik wil niet opscheppen maar ik bezit vele partijen die per 100 ruim 95 verschillende zegels bevatten, daar gaat dan wel 20-25 jaar inkoop aan vooraf!
Tot 2002 werd er missie aangeboden van Nederland, daarna is de inzameling vrijwel gestopt door instanties. Missie had per 100 zegels ongeveer 50 verschillende zegels.
Heb je een grote partij die minder dan 50 verschillende zegels per 100 bevat dan is dat min of meer een restant, vaak zie je dat al bij de eerste zegels van de steekproef, als de eerste 3 zegels 2 verschillende zijn dan is het een restant, voor de zekerheid neem je altijd een steekproef per 100 zegels, elk zegel staat dan voor 1%.
Meerdere steekproeven zijn noodzakeijk soms stoppen grapjassen bovenin mooie zegels en onderin kapot of lage waardes.
Heb je de mogelijkheid om een een slecht gemengde partij even te mengen, voorzichtig uiteraard, dan moet je dat zeker doen, het kan de eerlijke verkoper immers een hogere of eerlijkere prijs opleveren.
Is het een partij met 10 kapotte zegels per 100 dan kun je de taxatieprijs gerust halveren, je hebt te maken met een afval partij.
Persoonlijk snap ik niet dat een filatelist die de partij zelf al doorgespit heeft de kapotte zegels er gewoon weer instopt, dat levert dus gewoon een halvering van de waarde op.
Zitten er hoge waardes in bekijk deze goed op kwaliteit, zijn ze allemaal kapot? Geef nog maar 10% van de door jou geschatte uiteindelijke waarde, je hebt met een leek of oplichter te maken, doe gerust een laag bod. Soms zitten er tussen de ogenschijnlijk kapotte zegels bij nadere bestudering misdrukken , een zegel lijkt dan kapot maar is bijvoorbeeld een drukverschuiving. Komt redelijk vaak voor. Ook een verbleekt zegel kan een zegel zijn waarbij een bepaalde kleur ontbreekt, ook dat is een misdruk.

Zelf heb ik ooit van een oplichter een partij gekocht van 5 kilo, maar in werkelijkheid was de partij een kleine 4 kilo, schat het gewicht niet te hoog in, eerder iets te laag. De partij die ik van de oplichter kocht bevatte lekker wel 1000 of meer misdrukken, maar dat is echt een grote uitzondering! Ik heb het maar 1x meegemaakt.Het betrof de serie Nederlandse produkten, die door het type drukproces veel missers bevatte, je komt dit niet tegen bij andere vergelijkbare kleine series van 10,alleen bij de nederlandse produkten. Ook de kleine van Goghjes daar zijn heel veel verschillende misdrukken van maar dat terzijde, ik kan niet alle informatie gratis kado doen immers.

Het advies is dus, neem meerdere steekproeven en indien mogelijk, vraag de verkoper info, zegt hij/zij dat men niet weet wat het is, wees dan alert, men durft soms niet te zeggen dat het meuk is bijvoorbeeld. Bestudeer de 100 zegels goed en let op gebreken,
kilowaar nederland van na 2002 is redelijk schaars wat grootformaat betreft, kinderzegels van voor 2000 zijn redelijk schaars, vooral de toenmalige hoge waardes, in de europeriode zijn kinderzegels relatief minder schaars, want al versturen we nauwelijks post, we blijven kopen van de buurkinderen.Grootformaat euro zijn dus de kinderzegels van de guldenperiode zou je kunnen zeggen.

Zelf heb ik een grote voorraad onafgeweekt waar ik de kapotten altijd heb uitgehaald, om illusies te voorkomen, de kapotten vernietig ik , als je dat ook doet, de kapotten weggooien, vernietig ze dan want soms worden de kapotten uit de papiercontainer gewoon weer door verkocht door oudpapier inzamelaars.
Ga niet spitten in een partij met daarbij een kritische blik, het heeft geen nut en het geeft alleen maar aan dat je geen verstand van taxeren van kilowaar hebt.

Verder zie ik soms in veiling catalogi aangeboden, doos kilowaar, bieden vanaf 5,00. daar baal ik altijd van, al heb ik de laatste jaren niks meer bij postzegelveilingen aan kilowaar gekocht, zo'n omschrijving zet mij echt niet aan om naar de veiling te scheuren, als de helft van de omschrijving "doos" is, gaat zo'n doos weg voor 50 dan is dat toch jammer voor mij en de veilinghouder en de inzender. Men beroept zich op een internationale klantenkring, alsof een klant in het buitenland warm loopt voor zo'n omschrijving. Onafgeweekt is zeer ondergewaardeerd door de "grote" jongens. Maar wie heeft er nog een mooi partijtje jaren 60 bijvoorbeeld met de hoge waardes??? vrijwel niemand, mooie kilowaar onafgeweekt is de snelst schaars wordende tak in de filatelie, zoals vaker gezegd een nummertje 80 of 101 wordt niet schaarser, mooie kilowaar wel en zeg nou zelf, wie heeft er geen plezierige herinnering aan een partijtje mooie kilowaar van vroeger!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

stuin
Verzamelaar

Re: Hoe taxeer je een partij kilowaar?

Bericht door stuin » 18 aug 2017, 14:58

Ps op marktplaats zie je regelmatig partijtjes aangeboden door mensen die geen filatelistische kennis hebben, soms vragen ze gigantische prijzen voor massawaar, ze weten niet beter. Wat ik ook wel grappig vind zijn de aanbieders van "100 gram oranje eentjes, 1000 kerstzegels 2008, of 1000 zakenpost 80 cent" haha, die verkopers verdienen aan de frankering meer dan de partij waard is, men frankeert dan met opgelijmde ongestempeld gebleven zegels, soms zelfs met zegels waarvan de stempels zijn uitgegumd. Vaak weegt zo'n partij dan 255 gram of 51 gram, om de frankeerprijs extra hoog te maken. De aller slimste allersluwste aanbieders zetten er geen gewicht bij en geen verzendprijs. je betaald dan soms meer dan het frankeertarief. Let ook altijd op de bijgeplaatste foto's die zeggen vaak ook veel,sommige verkopers zijn ook hierin heel sluw.
Ik kocht laatst van een veel adverterende handelaar een partij kilowaar waar in de advertentie stond "helaas is mijn telefoon kapot, ik kan geen foto plaatsen" een eerlijke omschrijving, omdat ik hem vaak zie adverteren, dus ik bood een goede prijs, om hem uit de brand te helpen, ik kreeg voor het vertrouwen wat extra nieuwe zegels erbij, zo helpen we elkaar toch? Was een leuke aankoop!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

Plaats reactie