maandblad filatelie/de filatelist

Hier kun je gezellig kletsen, met elkaar, over postzegels.
stuin
Verzamelaar

Re: maandblad filatelie/de filatelist

Bericht door stuin » 03 mar 2018, 15:52

herstel, de photo mag wel want het komt uit de posthoorn afdeling en die vermeldt dat het mag mits de bron wordt vermeld!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Alvast Prettige feestdagen !

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 03 mar 2018, 15:58

Ik ontving vandaag overigens nog post uit Nw Zeeland, daar weten ze wat filatelisten graag willen, mooie frankeringen!

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 03 mar 2018, 16:16

Het velletje bestaat er in 2 types, de ene zit op de envelop, de andere is nooit postaal uitgegeven. De niet uitgegeven variant noemen ze het Teddybear minisheet, op het zegel van 40 cent staat een teddybeer afgebeeld, op bovenstaand vel is hij verdwenen. Het is een lang verhaal, maar het komt er op neer, het vel is bij JESP gedrukt, in Nederland, de verkeerde velletjes zijn kado gedaan aan medewerkers en al vlot verschenen er op veilingen in NL de Teddybear Sheets, ze gingen weg voor zo'n 800 gulden immers echte liefhebbers wonen hier niet.In Nw Zeeland kost zo'n sheet al gauw enkele duizenden dollars.
Veel NZ zegels zijn bij Enschedé gedrukt, het gekke is dat er altijd misdrukken van de zegels bestaan, in Nederland worden ook de meeste zegels bij Enschedé gedrukt, er zijn nauwelijks misdrukken van. Wat dus betekent dat er verzocht wordt vanuit NZ om enkele fouten te drukken, net als bij bankbiljetten zitten er normaal geen fouten bij. Dat geeft te denken, filatelie zit vol truukjes.
Ik herinner me een artikel uit de Stanley Gibbons Monthly uit 1997 waarin vervalsingen van een Machin zegel werden getoond, het vreemde was dat de "vervalsingen " op allerlei punten afweken van de echte zegel, terwijl een vervalser juist probeert om alles het zelfde te laten zijn. Zo was het lettertype net iets anders, de fosphor ook net iets anders de tanding ook. Puur doorgestoken kaart dus. Ik kan het niet bewijzen dat deze "vervalsingen" opzettelijk door de drukker zelf zijn gemaakt, maar de tijd leert toch dat het waar is, het heeft eeuwen gewerkt. Maar te veel toeval duidt toch echt op een doorgestoken kaart.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 03 mar 2018, 16:40

Toch nog even terug komend op de PRIC's.
Wie zou bedacht hebben dat dit een verzamelwaardig thema is? En waarom staat dit in de kinderrubriek?
Kinderen verzamelen toch mooie plaatjes? Filatelie is toch het verzamelen van postzegels?
Men adviseert om de prics uit te knippen, want anders neemt het te veel ruimte in beslag.
Ben ik nou gek?
Die pric's moet je juist op een compleet poststuk, het liefst gefrankeerd met zegels, verzamelen, lijkt mij.
Maar ja de beste stuurlui staan aan wal gelukkig voor iedereen denk ik dan maar.
Je kunt ook een collectie vlagstempels opzetten natuurlijk, je knipt dan de vlag uit zo krijg je toch een heel interessante verzameling uiteindelijk! Even wat foto's schieten!!

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 03 mar 2018, 16:46

Nou let op, een gewoon vlagstempel ( eigenlijk is het niet een stempel, de vlag is er op gespoten, een vlag spuitwerkcollectie!).
De andere vertoont een mis "spuitsel".

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 03 mar 2018, 16:50

Eigenlijk had ik het adres van de ontvanger er op moeten laten, maar ik ben nog maar een beginner en beginners maken fouten.
Ik heb wel een deel van een velrand (foto 1), en een deel van een zegel laten zitten (photo 2).
Als je dan toch de pric's uitknipt met adres, misschien is het dan een leuk idee om het vlagstempel er ook bij uit te knippen!

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 03 mar 2018, 17:13

Uit Wikipedia:

Een zeer strikte opvatting van filatelie is dat deze zich bezighoudt met de studie van bovengenoemde elementen, en niet zozeer met het verzamelen ervan. Sommige filatelisten zijn van mening dat er pas van filatelie mag worden gesproken als er 'wetenschappelijk' wordt verzameld (“de filatelie begint waar de catalogus ophoudt”), maar de gangbare praktijk is dat iedereen die postzegels verzamelt zich filatelist noemt.

Dus de pric's kunnen wel maar onderzoek is meer een must dan het hebben van veel pric's.
De verzamelwaarde van een collectie wordt meer bepaald door de bijgevoegde info dan door de omvang.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 03 mar 2018, 17:43

Er wordt nogal wat verzameld vandaag de dag. Maar de kennis van de zegels en de filatelie is toch wel een must om een goede collectie op te bouwen. Zo zijn er vandaag de dag nogal wat verzamelaars van persoonlijke postzegels, sommigen hebben er duizenden van, maar de waarde in geld of als verzamelobject wordt bepaald door de kennis over het zegel.
Zo zijn er veel zegels gemaakt met mensen erop waarvan niemand weet wie het zijn, (huwelijkszegels, geboortezegels), zonder kennis van de afbeelding kun je zo'n zegel niet tentoonstellen lijkt mij, het gaat immers om de kennis over het zegel en niet om de hoeveelheid zegels, het draait om het wetenschappelijke element. Ook zet ik vraagtekens bij gewone zegels met een persoonlijk aanhangsel, de bekende 39 cent zegels. Over het zegel valt weinig te vertellen, het aanhangsel is geen zegel. Al kun je best een leuke collectie ermee opbouwen, het wetenschappelijke of filatelistische element ontbreekt, al maakt het wel verschil of je kennis hebt van de afbeelding van het aanhangsel. Er zijn ook hele leuke velrand collecties, ook hier draait het om de kennis van de velrandbijzonderheden. Plaatnummers, Huisopdrachtnumers, telnummers etc.
Het wetenschappelijke element is een belangrijke factor, weet wat je verzamelt.

Ik kijk veel op marktplaats, ook daar is de filatelistische kennis soms ver te zoeken. Ik zag laatst 2 zegels aangeboden, de zegels uit de jaren 90 waar je zelf een "persoonlijke sticker" op kon plakken. Beide aangeboden zegels hadden een sticker, niet uitgegeven door de post maar een particuliere sticker, extra persoonlijk! Het ene zegel werd verkocht voor 20 euro, deze had een datumstempel op het zegel, over de sticker, hierdoor was het aantoonbaar dat het zegel was gebruikt ten tijde dat de zegels ook echt te koop waren. Het andere zegel met leuke sticker maar met een vlagstempel werd niet verkocht, het filatelistische element van een juiste datum ontbrak.
Het één is wel verzamelwaardig, het andere niet. Kennis wordt nog steeds te weinig toegepast in het verzamelen, het gaat meer om de kwantiteit dan de kwaliteit. Maar iedereen mag natuurlijk verzamelen zoals men het graag wil, alleen de waarde wordt dus bepaald door de filatelistische elementen, nu hoor ik mensen denken, "het gaat me niet om de waarde" maar de waarde is niet alleen een uitdrukking in geld, de interessantheid is ook waarde, wat valt er over te vertellen! Ik heb weleens een verzameling Beatrix gezien op een tentoonstelling, de geldelijke waarde was heel laag, maar de filatelistische waarde heel hoog!
Het gebrek aan filatelistische waarde kan uiteindelijk tot teleurstelling leiden. Ik ben zelf ook een verzameling Nederland aan het aanleggen, postfris, het heeft weinig filatelistische waarde al kan ik de zegels wel gebruiken voor onderzoek. Een echt zegel is beter dan een plaatje van een zegel in een catalogus. Maar het wordt pas echt interessant als een zegel mooi gestempeld is, dat leeft, het vertelt iets over het gebruik, wanneer en waar het zegel werd gebruikt. Dat is mijn persoonlijke mening, een postfrisse collectie kan ook heel interessant zijn als je bijvoorbeeld op druktype verzamelt, of op drukkerij.
Filatelistische kennis over een collectie is minstens zo belangrijk, dan de omvang!
Laatst gewijzigd door stuin op 04 mar 2018, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 04 mar 2018, 10:55

Nu we het toch over filatelistische elementen hebben, ze zijn immers bepalend voor de kwaliteit van uw verzameling, nog even het volgende:
In het maandblad wordt weer in gegaan op lelijke stempels, het is een terugkerend fenomeen.
Een verzamelaar ontving post gefrankeerd met 3 lelijk gestempelde zegels.
2 zegels zijn uitgegeven in 2002 en 1 zegel is uitgegeven in 2009.
De zegels zijn niet gebruikt in de periode dat ze te koop waren EN de zegels zijn niet gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn.
2 feiten die, los van de lelijke stempels, er voor zorgen dat de zegels filatelistisch onbelangrijk zijn.
( net als het velletje NZ die ik gisteren ontving).
Het tarief klopt niet : 2x 39 en 1x 44 cent is geen tarief, 2 x 83 cent, is het huidige tarief voor 20-50 gram.
De stempeldatum is niet leesbaar, het stempel is het gebruikelijke stempel, het stempel type is niet te verwijten.
Maar doordat de zegels zijn gebruikt op het moment dat ze al 16 jaar en 9 jaar oud zijn maakt ze ook mooi gestempeld onbruikbaar voor een goede collectie.

Misschien kan iemand de volgende keer dit eens uitleggen in het maandblad.

Zo is de cataloguswaarde van gestempelde zegels bedoeld voor pracht exemplaren, gebruikt in de juiste periode en voor het doel waarvoor de zegels zijn gemaakt. Een zegel met bijvoorbeeld een vlagstempel heeft nauwelijks waarde, toch worden ze veel verzameld omdat men het schijnbaar niet weet al zal het vast wel in de catalogus ergens staan vermeld.
Filatelie is studie studie studie.
Edit: het waardeloze zit hem niet in het stempel, het stempel wordt nou eenmaal door de post gebruikt voor post van meer dan 20 gram, de stempels kun je prima verzamelen, het waardeloze zit hem in de oude zegels en het is dus geen geldend tarief

stuin
Verzamelaar

Bericht door stuin » 08 mar 2018, 00:00

2 foto's uit mijn eigen collectie stempels , de "machine rolstempels" noem ik ze, ik heb ze van alle plaatsnamen, elk briefstukje dient wel een gebruikt tarief te vertegenwoordigen uiteraard. Dat het lelijke stempels zijn valt te betwijfelen, het glas is half vol, toch?

Plaats reactie